REKLAMA

Kontrole sanitarne 975 obiektów – wystawiono mandaty na łączną kwotę 13 400 zł

Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 18.05.2020 r. do 31.08.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 975 obiektów żywnościowo-żywieniowych w ramach wzmożonego nadzoru sanitarnego w okresie wypoczynku letniego, szczególnie w zakładach żywienia zbiorowego, wytwórniach lodów i ciast itd.

cafe

zdjęcie poglądowe

Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 18.05.2020 r. do 31.08.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 975 obiektów żywnościowo-żywieniowych w ramach wzmożonego nadzoru sanitarnego w okresie wypoczynku letniego, szczególnie w zakładach żywienia zbiorowego, wytwórniach lodów i ciast, automatach do produkcji lodów, obiektach zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych i przy trasach turystycznych, obiektach w miejscach zgromadzeń lub masowego przemieszczania się ludności w zakresie warunków zapewniających bezpieczeństwo żywności i żywienia, w trakcie których sprawdzano również przestrzeganie obostrzeń ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa. Dodatkowo skontrolowano 3 ruchome punkty małej gastronomii podczas imprezy plenerowej „Żarciowozy” w Tarnobrzegu oraz 5 stoisk handlowych w trakcie imprezy otwarcia „Podkarpackiego Szlaku Filmowego” w powiecie krośnieńskim, a przeprowadzone kontrole sanitarne w tych obiektach nie ujawniły istotnych zaniedbań w przestrzeganiu wymogów prawa żywnościowego.

Kontrole sanitarne przeprowadzono w dni robocze oraz w dni ustawowo wolne od pracy w godzinach roboczych oraz w godzinach popołudniowych.

Skontrolowano:

  • 212 restauracji,

  • 37 barów,

  • 20 stołówek (w tym w ośrodkach wypoczynkowych),

  • 184 zakłady małej gastronomii (np. food trucki, ruchome punkty gastronomiczne),

  • 34 wytwórnie ciast i lodów,

  • 73 automaty do produkcji lodów,

  • 415 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (oaza, sklepy spożywcze, supermarkety, obrót wyrobami ciastkarskimi, stoiska spożywcze na imprezie artystycznej i plenerowej, domy weselne, stoiska na placu targowym, obóz harcerski, agroturystyka, kawiarnie, punkty sprzedaży żywności, np. lodów gałkowanych, stoiska ze sprzedażą serów regionalnych, środek transportu do przewozu żywności).

W dni wolne od pracy przeprowadzono 270 kontroli sanitarnych, natomiast po zakończonych godzinach urzędowania skontrolowano 205 obiektów zajmujących się produkcją i wprowadzaniem do obrotu żywności.

Kontrole sanitarne skupiły się między innymi na sprawdzeniu: warunków higieniczno – sanitarnych, stanu technicznego wyposażenia, zaopatrzenia w wodę, dokumentacji potwierdzającej szkolenie personelu pracującego z żywnością w sprawach higieny żywności, przydatności środków spożywczych do spożycia, pochodzenia produktów (np. mięsa z dziczyzny, grzybów, ryb), przechowywania żywności w warunkach chłodniczych, postępowania ze zużytym tłuszczem smażalniczym, dokumentacji o stanie zdrowia osób pracujących w styczności z żywnością, informowania klientów o alergenach i substancjach powodujących reakcje nietolerancji znajdujących się w oferowanej do sprzedaży żywności, praktycznego utrzymywania instrukcji dobrej praktyki higienicznej i dobrej praktyki higienicznej w tym procedur opartych na zasadach systemu HACCP.

W obiektach, w których ujawniono nieprawidłowości stwierdzano m. in. niżej wymienione uchybienia:

  • wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po terminie przydatności do spożycia i po dacie minimalnej trwałości,

  • nieprzestrzeganie segregacji asortymentowej środków spożywczych w urządzeniach chłodniczych,

  • brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GHP, GMP i ich realizacji,

  • brak prowadzonych zapisów z pomiaru temperatury w urządzeniach chłodniczych,

  • brak udokumentowanej jakości wody wykorzystywanej w zakładzie,

  • brak odzieży ochronnej lub brudna odzież ochronna personelu,

  • brak działań korygujących przy stwierdzonych niezgodnościach,

  • brak porządku w pomieszczeniach zakładu,

  • gromadzenie brudnego sprzętu produkcyjnego w umywalce do mycia rąk,

  • brak dostępu do umywalki do mycia rąk i do urządzenia do mycia sprzętu roboczego,

  • brak środka do mycia rąk i ręcznika jednorazowego użycia przy umywalce do mycia rąk,

  • sprzęt porządkowy przechowywany w nieodpowiednich miejscach,

  • odzież osobista i przedmioty osobiste porzucone w miejscach przypadkowych między innymi w sąsiedztwie opakowań do żywności lub w pomieszczeniu produkcyjnym,

  • nie okazano do wglądu orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno – epidemiologicznych osób pracujących w styczności z żywnością,

  • personel nie posiadał osłony na usta i nos podczas obsługi klienta,

  • nieprawidłowe przechowywanie żywności nietrwałej mikrobiologicznie,

  • niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian i sufitów w pomieszczeniach produkcyjnych zakładu,

  • brak osłony na punkcie świetlnym w pomieszczeniu kuchni właściwej,

  • zniszczona powierzchnia stolarki okiennej w pomieszczeniu kuchni właściwej (z widocznymi odpryskami farby),

  • zniszczona wylewka przy zlewozmywaku w pomieszczeniu przygotowalni wstępnej, w ciągu komunikacyjnym,

  • niewłaściwy stan sanitarno-techniczny zaplecza kuchennego (ubytki płytek w posadzce),

  • zniszczone schody przy wejściu do zakładu (z ubytkami płytek),

  • niewłaściwy stan sanitarno-techniczny wanny do obróbki brudnej warzyw i owoców,

  • zniszczone szafki kuchenne, suszarka w pomieszczeniu zmywalni,

  • nieprawidłowe przechowywanie naczyń wielokrotnego użytku,

  • w użyciu naczynia stołowe z ubytkami,

  • niewłaściwy stan techniczny urządzenia chłodniczego (brudne, skorodowane, zniszczone),

  • brak udokumentowanych szkoleń personelu zakładu z zakresu higieny,

  • brak zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem potraw gotowych umieszczonych w urządzeniu chłodniczym,

  • brak wyników badań laboratoryjnych potwierdzających właściwą jakość zdrowotną serwowanych potraw (niezgodność
    z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych),

  • nie okazano do wglądu dokumentu potwierdzającego wywóz nieczystości płynnych,

  • brak ekranów zatrzymujących owady w oknach otwieranych,

  • brak bieżącej ciepłej i zimnej wody w obiekcie,

  • nie okazano do wglądu dokumentu potwierdzającego odbiór zużytego tłuszczu smażalniczego,

  • niewłaściwe postępowanie z odpadami komunalnymi,

  • brak do wglądu decyzji zatwierdzającej zakład (ruchomy punkt gastronomiczny),

  • naczynia do przygotowywania mieszanki do lodów przechowywane w umywalce do mycia rąk,

  • środki spożywcze przechowywane bezpośrednio na posadzce,

  • nieprawidłowe mycie i płukanie gałkownicy do lodów.

W zakładach, w których stwierdzono zły stan sanitarno-porządkowy lub inne nieprawidłowości 71 osób winnych stwierdzonych zaniedbań ukarano grzywną w drodze mandatu karnego na łączną kwotę 13 400 zł. Wydano 60 decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie usterek technicznych.

Źródło: Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Rzeszowie

Autor: Amelia Krupik

11-09-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)