PODKARPACIE. Co słychać na budowie Via Carpatia?
S19/ PODKARPACIE. Sezon budowlany w pełni co widać na placach budowy drogi ekspresowej S19 w naszym województwie. Prace budowlane trwają na dwóch odcinkach trasy Via Carpatia o łącznej długości ponad 20 km: między Rzeszowem a Babicą oraz węzłami Krosno i Miejsce Piastowe. Kolejne 50 km S19 jest na etapie realizacji w systemie projektuj – buduj, przed uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację (ZRID) pozwalającej na rozpoczęcie budowy.
Budowa S19 Rzeszów Południe – Babica
Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r. Wykonawca prowadzi roboty we wszystkich branżach czyli drogowej, mostowej, branżowe oraz tunelowe. Największą mobilizację widać na portalu południowym tunelu, gdzie trwa montaż maszyny TBM Karpatka. Za nami ważny punkt w budowie maszyny – montaż tarczy skrawającej ważącej 400 t! Planujemy, że TBM rozpocznie drążenie tunelu końcem III kwartału br., a zakończy w II połowie 2025 r. Aktualnie Karpatka złożona jest już w ok. 70 proc.
Będzie to pierwszy tego typu obiekt w regionie. Długość tunelu wyniesie ponad 2,2 km. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
Produkcja elementów obudowy tunelu, tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji bezpośrednio na placu budowy. Zlokalizowana jest ona w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Wyposażona jest w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa ma udźwig 60 t) i węzeł betoniarski. Tubingi stanowią rodzaj cylindrycznej obudowy tunelu wykonanej z żelbetu. Połączone, tworzą pierścień. Na obudowę tunelu w Babicy wykorzystanych zostanie przeszło 2230 pierścieni (jeden pierścień składa się z 10 elementów), do wyprodukowania których zostanie zużyte blisko 118 tys. m3 betonu.
Prace trwają też na węźle Babica (węzeł typu trąbka), który powstaje w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988 oraz na obiektach inżynierskich. Wybudowanych zostanie tu sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19. Największym budowanym obiektem jest estakada ES-1 w m. Racławówka realizowana w technologii nasuwania podłużnego. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza. Obecnie ustrój nośny wykonany jest w ponad 80%. Więcej o estakadzie można przeczytać pod linkiem: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/budowa-estakady-na-odcinku-s19-rzeszow-poludnie–babica
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 roku.
Budowa S19 Krosno – Miejsce Piastowe
Na tym odcinku S19 roboty budowalne rozpoczęły się w kwietniu tego roku. W pierwszej kolejności zostatało przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze oraz wyniesienie pasa drogowego w terenie. Trwa odhumusowanie terenu. Do tej pory zdjęto 76 959 m3 humusu czyli wierzchniej warstwy gleby. Wykonano także wykopy w ilości 12 850 m3, nasypy w ilości 64 421 m3 oraz stabilizację podłoża na obszarze 14 085 m2 i warstwę mrozoochronną z gruntu stabilizowanego na powierzchni 28 394 m2. W Miejscu Piastowym, na ostatnim stanowisku, trwają jeszcze badania archeologiczne. Zakończono wycinkę i karczowanie terenów leśnych, trwa sprzątnie zrębków. Prowadzone są roboty rozbiórkowe budynków kolidujących z budowaną trasą. Do tej pory wyburzone zostały 3 budynki. Do rozbiórki pozostało jeszcze 5.
W zakresie robót branżowych, przebudowana został już linia wysokiego napięcia WN 110kW, aktualnie trwają odbiory końcowe przez gestora sieci. Rozpoczęto przebudowę sieci gazowej wysokiego ciśnienia. Trwają prace przy przebudowie kolizji teletechnicznej.
Równolegle trwają prace na obiektach inżynierskich. Wykonywane są wykopy fundamentowe, wymiana gruntu. Do prowadzonych robót wykorzystano już 73 576 kg zbrojenia, 248 m3 betonu i 406 m3 betonu niekonstrukcyjnego.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość kontraktu to 365 074 863,34 zł. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartale 2025 roku.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km, a tak przedstawia się stan jej realizacji w naszym województwie:
81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Krosno – Miejsce Piastowe oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
źródło: Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad
zdjęcia: GDDiA
Udostępnij ten artykuł znajomym:
Tagi: budowa, Carpatia, Podkarpacie, tunel, Via
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.