REKLAMA

JASŁO: Dwujęzyczne przedszkolaki (ZDJĘCIA)

JASŁO. Od września 2022 r. w Przedszkolu Miejskim nr 9 z Oddziałami Specjalnymi i Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle w Zespole Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle, realizowany jest Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności – ,,Dwujęzyczne Dzieci – Bilingual Future”, w którym uczestniczą czterolatki z grupy ,,Misie”.

image006_16

Zasadniczym celem programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim. Chłonność umysłu małych dzieci sprawia, że przyswajanie języka obcego staje się bardziej zbliżone do nauki języka ojczystego. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach, których głównymi bohaterami są sympatyczne, przykuwające uwagę cztery żuczki o odmiennych charakterach i zainteresowaniach. Są to: Zoom, Ring Ring, Splish Splash oraz Tick Tock.

Kurs zbudowany jest z czterech części. Każda z nich reprezentowana jest przez innego bohatera, który przedstawia inną sferę dziecięcego świata, a co za tym idzie – słownictwo. Dzięki nim dziecko oswaja się z różnymi sytuacjami, przyswajając określony materiał, ale także uczy się wielu innych rzeczy jak np. odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach. Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Piosenki nie są tłumaczone na język polski – znaczenie i sens wynikają z kontekstu animacji, co pozwala na równoległe budowanie kompetencji w obu językach.

W czasie zajęć, wychowawcy oraz nauczyciel języka angielskiego, korzystają z przygotowanego zestawu filmów animowanych oraz zabaw językowo-muzyczno-ruchowych, a także specjalnie opracowanego zeszytu ćwiczeń, wykorzystywanego do realizacji zadań graficznych. Przedszkole aktywnie włącza także rodziców w realizację programu, a więc dzieci bawią się także po angielsku w domu.

image005_21

Z założenia wszystkie dzieci mają kursy domowe, a nauczyciele regularnie motywują rodziców do stwarzania dzieciom codziennie kontekstowego kontaktu z językiem – przynajmniej przez oglądanie bajek z żuczkami i regularne słuchanie piosenek. Działania, poprzez które dzieci uczą się języka angielskiego są tutaj typowymi czynnościami dzieci w tym wieku.

Obcowanie z językiem w czasie codziennych zabaw językowych w przedszkolu pozwala na utrwalenie poznanych słówek i zwrotów oraz wykorzystanie ich podczas spontanicznych zabaw, co sprawia, że dzieci uczą się języka w sposób naturalny. Przedszkolaki chętnie gromadzą się w specjalnie zaaranżowanym na potrzeby programu kąciku, gdzie w towarzystwie bohaterów kursu uczestniczą w zajęciach. Kącik wyposażony jest w dywan edukacyjny, naklejki ścienne, teatrzyk, karty obrazkowe, pacynki oraz opaski na głowę, które są wykorzystywane do realizacji założeń programu.

Poziom zaawansowania języka wzrasta w miarę przechodzenia do kolejnych postaci, gdzie każdy żuczek wprowadza rozszerzoną bazę słownictwa. Przedszkolaki bardzo zaangażowały się i chętnie uczestniczą w zajęciach, a poznane słownictwo słychać w codziennych zabawachczterolatków. Wprowadzenie języka angielskiego i osłuchanie się dzieci w przedszkolu z nowym słownictwem z pewnością zaowocuje łatwością nauki tego języka w szkole podstawowej.

Aneta Domasławska, PM nr 9 w Jaśle / materiały nadesłane


04-01-2023

Udostępnij ten artykuł znajomym:


Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)