Nowa linia CPK: decyzja środowiskowa dla odcinka Rzeszów – Łętownia
Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Linia wpłynie na rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych oraz pozwoli znacznie skrócić czasy przejazdu między Rzeszowem i Warszawą.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony dla przebiegu linii kolejowej łączącej Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19 włączając się w linię nr 91 (Rzeszów – Medyka) na terenie gminy Krasne (na odcinku Rzeszów Główny – Strażów).
Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ, z którym każdy zainteresowany będzie mógł się zapoznać.
Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów ma 42 kilometry długości i jest jednym najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach (takich jak np. Nienadówka i Stobierna). Dzięki niemu będzie możliwe przelotowe połączenie kolejowe z Lotniskiem Rzeszów – Jasionka, do którego dziś możliwy jest dojazd tylko z jednej strony. Nowa infrastruktura zapewni rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej.
W przyszłości dzięki realizacji tej inwestycji skrócą się także połączenia długodystansowe pomiędzy Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK. Budowa odcinka linii kolejowej z Łętowni do Rzeszowa stworzy warunki do dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski.
Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h (zakładana maksymalna prędkość projektowa to 250 km/h) przy zastosowaniu zasilania 3 kV DC. Przewidziano na niej przejazdy składów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.
Materiały nadesłane
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.