REKLAMA

Nowa linia CPK: decyzja środowiskowa dla odcinka Rzeszów – Łętownia

Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Linia wpłynie na rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych oraz pozwoli znacznie skrócić czasy przejazdu między Rzeszowem i Warszawą.

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony dla przebiegu linii kolejowej łączącej Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19 włączając się w linię nr 91 (Rzeszów – Medyka) na terenie gminy Krasne (na odcinku Rzeszów Główny – Strażów).

Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ, z którym każdy zainteresowany będzie mógł się zapoznać.

Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów ma 42 kilometry długości i jest jednym najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach (takich jak np. Nienadówka i Stobierna). Dzięki niemu będzie możliwe przelotowe połączenie kolejowe z Lotniskiem Rzeszów – Jasionka, do którego dziś możliwy jest dojazd tylko z jednej strony. Nowa infrastruktura zapewni rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej.

 

W przyszłości dzięki realizacji tej inwestycji skrócą się także połączenia długodystansowe pomiędzy Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK. Budowa odcinka linii kolejowej z Łętowni do Rzeszowa stworzy warunki do dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski.

 

Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h (zakładana maksymalna prędkość projektowa to 250 km/h) przy zastosowaniu zasilania 3 kV DC. Przewidziano na niej przejazdy składów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych.

Materiały nadesłane

13-08-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:


Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)