PODKARPACIE: Ekspresówka S19 rośnie w siłę. Znamy szczegóły prac
GDDKiA. Przed nami kolejny pracowity i intensywny sezon budowlany. W naszym województwie roboty budowlane prowadzone są m.in. na pięciu odcinkach drogi ekspresowej S19, o łącznej długości ponad 56 km. Na tych kontraktach zakończyła się właśnie przerwa zimowa. W trakcie jej trwania Wykonawcy nie zawiesili jednak całkowicie prac i realizowali je na tyle, na ile pozwalała na to pogoda i technologia. A jak wykorzystali sprzyjające warunki w trakcie zimy, podsumowujemy poniżej.
Wykonawcy mają w umowach zapisany czas na tzw. przerwę zimową. Na inwestycjach aktualnie realizowanych w południowej części województwa podkarpackiego, trwa ona 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca. Wynika to ze specyfiki terenów górskich oraz panującego tutaj ostrzejszego klimatu. Na rozbudowie S19 przerwa zimowa trwa od 15 grudnia do 15 marca. Ta przerwa zimowa to jednak prawo, a nie obowiązek wykonawców. Wszyscy więc deklarują, że w miarę możliwości, będą wykorzystywać sprzyjające warunki pogodowe do prowadzenia robót.
S19 Rzeszów Południe – Babica
dł.: 10,3 km
wartość umowy na realizację: 2,2 mld zł
wykonawca: Mostostal Warszawa i Acciona Construcción
W zakresie prac drogowych Wykonawca w okresie zimowym wykonywał prace brukarskie, montował bariery drogowe oraz umacniał rowy. Prowadzono także roboty ziemne: wykopy, nasypy, rozbiórka nasypu przeciążeniowego oraz humusowanie wraz z obsianiem. W zakresie branży mostowej prace skupiały się na wykonywaniu umocnień stożków i skarp pod obiektami oraz wyposażeniem obiektów w elementy dla obsługi: balustrady schodów, galerie do obsługi łożysk oraz włazy skrzynek estakad. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu zakończono wykonywanie ustrojów nośnych wraz ze sprężeniem wewnętrznym kabli CMI oraz rozpoczęto montaż łożysk i sprężenie zewnętrzne. W ramach robót branżowych w ograniczonym zakresie prowadzono prace związane z budową sieci elektroenergetycznej i oświetlenia drogowego oraz sieci teletechnicznej, kanalizacyjnej i zbiorników retencyjnych.
W grudniu 2024 r. zakończono zasadnicze prace na wiadukcie nad koleją w Babicy i oddano obiekt do ruchu.
Maszyna TBM Karpatka, która drąży tunel pod wzgórzem Grochowiczna pracuje z przerwami technologicznymi, ale też z nieplanowanymi postojami związanymi z awariami maszyny. Aktualnie wydrążone jest 738 m nitki lewej tunelu oraz zabudowanych jest 369 szt. pierścieni obudowy tunelu. Na portalu północnym tunelu prowadzono prace związane z płytą U-Turn, na której będzie wykonywana procedura obrotu maszyny TBM.
W zakładzie prefabrykacji trwa nieprzerwanie produkcja segmentów obudowy tunelu. Do tej pory wykonano 1592 pierścieni typu lekkiego i 398 pierścieni typu ciężkiego.
W najbliższym czasie Wykonawca będzie kontynuował prace wykończeniowe związane z plantowaniem i humusowaniem terenu, umocnieniem rowów i montażem przepustów pod zjazdami. Wykonywane będą również warstwy konstrukcyjne na jezdniach dodatkowych, dojeździe do obiektów WD-3 i ES-5 w Mogielnicy oraz na łącznicach na węźle Babica. Przebudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 9 w kierunku Barwinka. W Lutoryżu planowana jest rozbiórka nasypu przeciążeniowego za estakadą ES-7, wykonywanie robót ziemnych przy obiekcie ES-9 oraz kontynuacja wykopu przy portalu północnym.
Wykonawca planuje także dokończenie prac na estakadach w ciągu S19. Montowane będą bariery i ekrany akustyczne. Na ES-5 w Mogielnicy i ES-7 w Lutoryżu wykonywane będą kapy chodnikowe. Dodatkowo, zamontowane zostaną urządzenia dylatacyjne na estakadach ES-5, ES-9 i ES-10. W tym roku zostanie zakończona większość prac zasadniczych na obiektach mostowych. Planowane jest oddanie do ruchu wiaduktu WD-8, a także zakończenie prac na przepustach.
Kontynuowane będą roboty w zakresie budowy zbiorników retencyjnych, kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, przyłączy elektroenergetycznych nN oraz oświetlenia drogowego.
Aktualne zaawansowanie robót to 43 %, w tym roboty drogowe – 69 % a roboty mostowe – 90 %.
S19 Babica – Jawornik
dł. 11,6 km
wartość umowy: 1,25 mld zł
wykonawca: Intercor
Zakończona przerwa zimowa okazała się wyjątkowo pracowita dla Wykonawcy. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły na realizację robót w niemalże każdej branży. W drogowej realizowane były głównie roboty ziemne. Kontynuowano prace z zakresu wykopów, nasypów oraz stabilizacji podłoża na trasie głównej S19 oraz na Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane były również roboty z zakresu umacniania skarp gwoździami gruntowymi. Sprzyjające warunki atmosferyczne pozwoliły Wykonawcy na rozpoczęcie robót w zakresie wiercenia otworów pod fundamenty palowe ekranów akustycznych.
W grudniu ubiegłego roku do użytku udostępniono drogę powiatową DP1931R na długości 1,2 km przez węzeł Strzyżów. Przejazd odbywa się w ramach tymczasowej organizacji ruchu.
Łagodna zima umożliwiła rozpoczęcie robót na dwóch nowych obiektach inżynierskich, wiaduktach: WD-23 oraz WD-25. Tym samym trwają już prace na wszystkich obiektach mostowych. Na estakadzie ES-19 i ES-13 wykonywano betonowania kolejnych etapów ustrojów nośnych. Na estakadach ES-22.1 i ES-22.2, podobnie jak na ES-19, przygotowywane są konstrukcje w technologii nasuwania podłużnego a na estakadach ES-24 i ES-26 w technologii wspornikowej. Prowadzone były również roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych oraz pali CFA. Wykonane roboty zostały poddane próbnym obciążeniom.
W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie, najwyższej w Polsce estakadzie ES-26 usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, kontynuowane były prace związane z budową kolejnych etapów podpór. Na najwyższych podporach dla jezdni prawej zabetonowane zostały pierwsze segmenty trzonów ich korpusów do wysokości około 10 m.
W najbliższym czasie Wykonawca planuje zintensyfikować roboty ziemne oraz prace związane z wykonywaniem warstw mrozoochronnych. W zakresie branży drogowej kontynuowane będą roboty związane z wykonywaniem podbudowy pomocniczej oraz zasadniczej. W branży mostowej duży nacisk zostanie położony na roboty żelbetowe. Z dużą intensywnością kontynuowane będę roboty w zakresie budowy ustrojów nośnych, szczególnie na obiektach:ES-13, ES-19, ES-22.1, ES-22.2, ES-24, ES-26.
Aktualne zaawansowanie robót to 43 %, w tym roboty drogowe – 37 % a roboty mostowe – 44 %.
S19 Krosno – Miejsce Piastowe
dł.: 10,3 km
wartość umowy na realizację: 365 mln zł
wykonawca: Aldesa
Sprzyjające warunki atmosferyczne w trakcie przerwy zimowej pozwoliły na realizację robót w niemalże każdej branży. Największe postępy widać w zakresie robót mostowych. Na obiektach inżynierskich zostały do wykonania roboty wyposażeniowe jak kapy chodnikowe, bariery ochronne na obiektach oraz nawierzchnie bitumiczne. Planowany jest także montaż urządzeń dylatacyjnych i kolektorów odwodnienia obiektów oraz, umocnienie stożków i zwieńczenia murów oporowych.
W zakresie robót drogowych prace ziemne są zrealizowane w 95 %, w tym podbudowa z kruszyw łamanych w 70 %, a podbudowa bitumiczna w ok. 25%. Wykonawca rozpoczął prace brukarskie z wykonaniem chodników i ścieżek rowerowych (DK19, DK28, pozostałe drogi poprzeczne). Równolegle trwają prace z humusowaniem skarp oraz umocnieniem rowów.
Wykonawca prowadzi też prace w zakresie robót branżowych. Zakończone zostały prace związane z usunięciem kolizji elektroenergetycznych i sieci telekomunikacyjnych. Wykonana jest sieć wodociągowa, gazowa oraz kanalizacja sanitarna. Trwają roboty melioracyjne oraz te związane z wykonywaniem kanału technologicznego i zasilania obiektów. W okresie zimowym rozpoczęto budowę oświetlenia.
Wykonawca zakończył budowę 10 z planowanych 16 zbiorników retencyjnych. Na czterech trwają aktualnie roboty wykończeniowe a na dwóch ostatnich trwają roboty ziemne. Budowany jest także Obwód Drogowy, gdzie zakończono wykonywanie konstrukcji budynku i przystąpiono do prac wykończeniowych i instalacyjnych.
W najbliższym czasie Wykonawca największy nacisk będzie kładł na jak najszybsze zakończenie robót ziemnych i wykonywanie warstw konstrukcyjnych a także realizację robót nawierzchniowych w zakresie trasy głównej oraz węzłów Krosno i Miejsce Piastowe. W branży mostowej kontynuowane będą roboty związane z montażem wyposażenia oraz roboty wykończeniowe. W maju br. planowane jest przełożenie ruchu pod obiekt WS-1/6 co pozwoli dokończyć prace na obiekcie i dojazdach.
Aktualne zaawansowanie robót to 60 %, w tym roboty mostowe – 70 %.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
dł. 10,1 km
wartość umowy na realizację: 478 mln zł
wykonawca: Strabag
W zakresie prac drogowych Wykonawca w okresie zimowym skupiał się na pracach na węźle Dukla i wykopie trasy głównej oraz łącznic. Wykonywane były nasypy na trasie głównej, jezdniach dodatkowych oraz Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP-ach). Prowadzone były również prace związane ze stabilizacją podłoża pod pasy technologiczne oraz układaniem nawierzchni z płyt wielootworowych. Wykonawca układał dren w pasie rozdziału. Następnie uzupełniał pas rozdziału materiałem nasypowym, a na koniec humusem (przygotowania pod montaż barier drogowych).
Przez okres zimowy, Wykonawca prowadził betonowanie elementów mostowych, takich jak kapy chodnikowe, ustroje nośne, filary i podpory praktycznie na wszystkich obiektach. Realizował też prace związane z wykonaniem pali pod estakadą ES2/1 oraz zasypek przy obiektach.
W najbliższym czasie największy nacisk Wykonawca położy na roboty związane z konstrukcją nawierzchni, a dokładnie z wbudowaniem podbudów z kruszywa łamanego oraz układaniem mieszanek mineralno-asfaltowych. W kwietniu br. planowane jest rozpoczęcie wbudowywania mieszanki mineralno – asfaltowej (MMA) oraz montaż barier w pasie rozdziału i na poboczach. W połowie maja br. Wykonawca planuje przełożyć ruch na drogę powiatową DP1976R pod obiekt WS 2/2. Pozwoli to na kontynuowanie budowy nasypu drogowego przed oraz za obiektem. Realizowane będą także roboty związane z betonowaniem elementów mostowych oraz prace wykończeniowe na obiektach.
Aktualne zaawansowanie robót to 57 %, w tym roboty drogowe – 43 % a mostowe – 75 %.
Rozbudowa S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka
dł. 13,8 km
wartość umowy na realizację: 272 mln zł
wykonawca: Strabag
W trakcie przerwy zimowej, wykonywane były wykopy, nasypy, drenaż drogowy pobocza i pasa rozdziału, a także odhumusowanie terenu. Rozpoczęto również wykonywanie podbudowy pomocniczej i zasadniczej oraz warstwę ulepszonego podłoża. Sprzyjające warunki pogodowe w miesiącach zimowych umożliwiły także kontynuację prac związanych z budową oraz przebudową obiektów mostowych. W sumie do budowy lub przebudowy jest piętnaście przepustów drogowych i pięć wiaduktów, w tym jeden pięcioprzęsłowy. W okresie zimowym wykonywano prace na trzynastu obiektach. Na największej estakadzie WD-14 w Nienadówce zakończono wykonywanie kolumn DSM (ang. Deep Soil Mixing) dla posadowienia podpór. Obiekt ten zostanie zakończony w przyszłym roku. Największy zakres prac, bo aż 75 procent wykonano na przejściu dla zwierząt w rejonie Sokołowa Małopolskiego. W 60 procentach wykonano przejście dla zwierząt znajdujące się pomiędzy drogą wojewódzką DW881 a drogą gminną DG108727R, a w 50 procentach wykonano przejście dla płazów znajdujące się pomiędzy Nienadówką a Stobierną.
W związku z prowadzonymi pracami przy rozbudowie drogi ekspresowej S19 konieczne było zamknięcie dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: 16 grudnia 2024 roku zamknięto MOP Nienadówka, a 3 marca br. MOP Stobierna. Zamknięcie MOP-ów planowane jest do końca bieżącego roku.
W najbliższych miesiącach Wykonawca będzie kontynuował prace ziemne oraz wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni z kruszywa łamanego. Planuje także przystąpić do wykonywania odcinków próbnych warstw bitumicznych nawierzchni. Po uzyskaniu pozytywnych wyników badań oraz akceptacji odcinków próbnych, kontynuowane będą prace związane w wykonywaniem warstw bitumicznych nawierzchni. Jeżeli chodzi o obiekty to najwcześniej wykonawca planuje zakończyć prace mostowe na dwóch przejściach dla zwierząt średnich i płazów zespolonych z ciekiem wodnym, znajdujących się pomiędzy węzłami drogowymi Sokołów Małopolski Północ a Sokołów Małopolski.
Aktualne zaawansowanie robót to 34 %, w tym roboty drogowe – 30 % a mostowe – 25 %.
GDDKiA
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.