REKLAMA

Postępy prac przy budowie S19. Sprężanie ustrojów nośnych

PODKARPACIE. Beton sprężony stanowi najczęściej wybierany materiał konstrukcyjny przęseł obiektów mostowych budowanych w ostatnich latach. Taką metodę zastosowano m.in. przy budowie estakady ES-5, która przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową nr 1407R, drogą gminną nr 10819R, pasem technologicznym oraz zbiornikami retencyjnymi. To jedna z sześciu estakad, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Sprężanie ustrojów nośnych
Ustroje nośne spręża się kablami o wysokiej wytrzymałości celem wprowadzenia naprężeń ściskających w całym przekroju konstrukcji betonowej. Umożliwia to osiąganie większych rozpiętości przęseł w porównaniu z technologią konstrukcji ze zwykłego żelbetu. Można się pokusić o stwierdzenie, że projektowanie sprężenia to proces świadomej ingerencji projektanta w stan naprężeń występujący w konstrukcji. Najczęściej ingerencja ta odbywa się na skutek naciągu stalowych cięgien z określoną siłą, wzdłuż szczegółowo zaplanowanej trasy. Współcześnie, mówiąc o konstrukcjach sprężonych, zazwyczaj mamy na myśli konstrukcje wykonane z betonu, w których trasy kablowe prowadzi się wewnątrz elementu lub poza przekrojem za pomocą dewiatorów.

Pierwsza realizacja w zakresie sprężania konstrukcji na terenie Polski została wykonana w okolicy Końskich, gdzie w latach 50. XX wieku zbudowano pierwszy betonowy most sprężony. Liczba wszystkich obiektów sprężonych zarządzanych przez rzeszowski oddział GDDKiA to 328 szt., w tym obiektów mostowych sprężonych kablami 157 szt.

Parametry techniczne estakady ES-5
Estakada ES-5 zlokalizowana jest w Mogielnicy. Składa się z czterech przęseł i pięciu podpór, a ustrój nośny belkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni. Podpory posadowiono pośrednio na 337 palach Franki NG o długościach od 14 do 15,5 m. Długość całkowita obiektu to ok. 190 m.

Do wykonania podpór wykorzystano:

  • 370 ton stali zbrojeniowej,
  • 1350 m3 betonu mostowego C30/37 na oczepy pali (fundamenty),
  • 1325 m3 betonu mostowego C35/45 na filary, przyczółki i skrzydła (podpory).

Do wykonania konstrukcji ustrojów nośnych estakady potrzeba 816 ton stali zbrojeniowej, 4720 m3 betonu mostowego C50/60 oraz 177 ton stali sprężającej. Łączna długość lin wykorzystanych przy budowie to ok. 151 km.

Obecnie na estakadzie trwa demontaż rusztowań i deskowań I etapu ustroju nośnego jezdni lewej. Równolegle montowane są rusztowania i deskowania II etapu ustroju nośnego jezdni prawej.

S19 Rzeszów Południe – Babica – zakres prac
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł.

źródło: GDDKiA Rzeszów

21-01-2024

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)