Prawie 2 miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu
Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.
W Tarnobrzegu podpisana została umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew Narodowa (linie 25, 74, 78).
Przedsięwzięcie obejmuje trasę o długości 66 kilometrów.
Przebudowane zostaną tory wraz z siecią trakcyjną oraz mosty, przejazdy kolejowo-drogowe, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Zmodernizowane będą stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.
Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe.
Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską.
Składy pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe: „na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut”.
Inwestycja za ponad 900 mln zł zapewni efektywniejsze wykorzystanie potencjału kolei oraz krótsze i bezpieczniejsze podróże.
Inwestycja ma domknąć układ nowoczesnych linii kolejowych południowej części Makroregionu. Podpisana umowa w Tarnobrzegu sprawi, że pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.
Firma Swietelsky Rail Polska zrealizuje prace do II kwartału 2028 roku.
W piątek po południu PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji (firmą PORR S.A.), dzięki której Podkarpacie zyska lepszy standard linii kolejowej prowadzącej w Bieszczady.
To szczególny dzień dla województwa podkarpackiego, dla całego regionu południowo – wschodniej Polski – mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na rewitalizację trasy Jasło – Nowy Zagórz przeznaczono ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.
To szczególna inwestycja, bardzo ważna dla Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza – wymieniał wiceminister infrastruktury. – Zwiększamy dostępność kolejową dla mieszkańców całego regionu.
Podkreślał, że realizacja obu inwestycji przyczyni się do poprawy dostępności transportowej i rozwoju regionu:
Region zyskuje nie tylko nowe inwestycje, ale i realną szansę na zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów i mieszkańców.
Dla podróżnych inwestycja oznacza m.in. krótszy czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa – o ok. 25 minut,
Na linii kolejowej nr 108 wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków:
– Jasło Sobniów,
– Krosno Huta,
– Krosno Guzikówka,
– Krosno Południe/Galeria,
– Zagórz Przemysłowy.
– W ramach budowy łącznicy Jedlicze Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.
Inwestycja to także:
– przebudowa torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych,
– wymiana istotnych dla prowadzenia ruchu kolejowego elementów, takich jak rozjazdy,
– montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Prace budowlane obejmą także przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, co poprawi jakość obsługi podróżnych.
Perony będą wyższe, dzięki temu ułatwią wsiadanie do pociągów.
Wybudowane obiekty zostaną wyposażone we wszystkie elementy istotne dla wygody i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Komfort zapewnią nowe wiaty, ławki, windy, tablice informacyjne oraz oznakowania.
Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maks. 120 km/h i towarowych z prędkością do 110 km/h
W piątek podpisana została też umowa w Małopolsce. Z Rabki Zaryte, przez Mszanę Dolną do Kasiny Wielkiej podróżni pojadą nową linią z prędkością 120 km/hh
Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej – mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA.
Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.
PUW Rzeszów
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.