REKLAMA

Prawie 2 miliardy złotych na rozwój kolei na Podkarpaciu

Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.

W Tarnobrzegu podpisana została umowa na rewitalizację linii kolejowej Stalowa Wola  Tarnobrzeg  Sandomierz  Ocice  Padew Narodowa (linie 25, 74, 78).

Przedsięwzięcie obejmuje trasę o długości 66 kilometrów.

Przebudowane zostaną tory wraz z siecią trakcyjną oraz mosty, przejazdy kolejowo-drogowe, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Zmodernizowane będą stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.

Nowe perony będą wyższe i przystosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Istotnym ułatwieniem będą pochylnie i oznakowania dotykowe.

Komfort zwiększą także nowe wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską.

Składy pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe: na linii Sandomierz  Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz  Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut  obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg  Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut”.

Inwestycja za ponad 900 mln zł zapewni efektywniejsze wykorzystanie potencjału kolei oraz krótsze i bezpieczniejsze podróże.

Inwestycja ma domknąć układ nowoczesnych linii kolejowych południowej części Makroregionu. Podpisana umowa w Tarnobrzegu sprawi, że pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew  Chmielów i Sandomierz  Grębów.

Firma Swietelsky Rail Polska zrealizuje prace do II kwartału 2028 roku.

W piątek po południu PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji (firmą PORR S.A.), dzięki której Podkarpacie zyska lepszy standard linii kolejowej prowadzącej w Bieszczady.

To szczególny dzień dla województwa podkarpackiego, dla całego regionu południowo  wschodniej Polski  mówił Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na rewitalizację trasy Jasł Nowy Zagórz przeznaczono ponad miliard złotych z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

To szczególna inwestycja, bardzo ważna dla Jasła, Krosna, Sanoka i Zagórza  wymieniał wiceminister infrastruktury.  Zwiększamy dostępność kolejową dla mieszkańców całego regionu.

Podkreślałże realizacja obu inwestycji przyczyni się do poprawy dostępności transportowej i rozwoju regionu:

Region zyskuje nie tylko nowe inwestycje, ale i realną szansę na zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów i mieszkańców.

Dla podróżnych inwestycja oznacza m.in. krótszy czas przejazdu z Krosna do Rzeszowa  o ok. 25 minut,

Na linii kolejowej nr 108 wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków:

– Jasło Sobniów,

– Krosno Huta,

– Krosno Guzikówka,

– Krosno Południe/Galeria,

– Zagórz Przemysłowy.

– W ramach budowy łącznicy Jedlicze Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.

Inwestycja to także:

– przebudowa torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych,

– wymiana istotnych dla prowadzenia ruchu kolejowego elementów, takich jak rozjazdy,

– montaż nowych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.

Prace budowlane obejmą także przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem, co poprawi jakość obsługi podróżnych.

Perony będą wyższe, dzięki temu ułatwią wsiadanie do pociągów.

Wybudowane obiekty zostaną wyposażone we wszystkie elementy istotne dla wygody i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Komfort zapewnią nowe wiaty, ławki, windy, tablice informacyjne oraz oznakowania.

Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maks. 120 km/h i towarowych z prędkością do 110 km/h

W piątek podpisana została też umowa w Małopolsce. Z Rabki Zaryte, przez Mszanę Dolną do Kasiny Wielkiej podróżni pojadą nową linią z prędkością 120 km/hh

Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej  mówił Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA.

Piątek był historycznym dniem dla województwa podkarpackiego. Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami na rozwój kolei w naszym regionie. Wartość inwestycji to prawie 2 mld zł.

PUW Rzeszów


11-08-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:


Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)