Przetarg na budowę mostu w Dąbrówkach
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie ogłosił przetarg na budowę mostu na
rzece Wisłok w Dąbrówkach k. Łańcuta. Jest to drugi etap inwestycji zaplanowanych na drodze
wojewódzkiej nr 877 w gminie Czarna. W zeszłym roku zakończono przebudowę skrzyżowania
z drogą powiatową nr 1275R na rondo. Inwestycja kosztowała około 5,5 miliona złotych. Sejmik
zabezpieczył fundusze na realizację mostu w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa
Podkarpackiego.
Przebudowa mostu wynika przede wszystkim z dwóch powodów: jego niezadawalającego stanu technicznego, co w razie jego wyłączenia z użytkowania byłoby bardzo dużym problemem w zakresie logistyki, oraz z uwagi na sygnalizowane problemy z zakresu bezpieczeństwa mieszkańców, którzy tą przeprawę pokonują pieszo lub na rowerze. Zrealizowane rondo jak i planowany most zdecydowanie przysłużą się lokalnym użytkownikom. – argumentuje marszałek Władysław Ortyl.
Na podstawie przeprowadzonej ekspertyzy technicznej z 2022 roku, most został dopuszczony do użytkowania na okres 5 lat. Po tym czasie należałoby ewentualnie opracować kolejną ekspertyzę techniczną. Jednak z uwagi brak wymaganej funkcjonalności w zakresie nośności obiektu, jego niezadawalający stan techniczny oraz brak infrastruktury dla pieszych i rowerzystów podjęto decyzję o przygotowaniu projektu nowego mostu w Dąbrówkach. Dokumentacja została zlecona przez PZDW i obejmuje m.in.: budowę mostu tymczasowego na czas realizacji inwestycji oraz rozbiórkę istniejącego i budowę nowego mostu. Nowy trzyprzęsłowy most będzie miał szerokość 15 m i długość 126 m, z czego najdłuższe przęsło nad wodą będzie miało długość 54 metrów. Cała inwestycja obejmuje 300 m wraz z obustronnymi dojazdami. Zaprojektowano drogę dla pieszych i rowerów po jednej stronie mostu oraz chodnik po drugiej. W celu zapewnienia oświetlenia w strefach oczekiwania i przejścia przez drogę gminną zaprojektowano dodatkowe doświetlenie przejścia dla pieszych. Wykonane zostaną prace przygotowawcze, roboty ziemne, umocnienie i wyprofilowanie rzeki, przebudowanie połączeń z istniejącymi drogami, prace wykończeniowe, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego czy wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
Czas realizacji przewidziany jest do końca 2027 r. Przetarg został ogłoszony 04.08.2025 r. Roboty budowalne rozpoczną się po podpisaniu umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą i po przekazaniu mu placu budowy. Droga wojewódzka nr 877 jest obciążona dużym ruchem tranzytowym z uwagi na połączenie z województwem lubelskim oraz autostradę A4, na której skupia się szlak transportowy o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Od Leżajska w kierunku Łańcuta przejeżdżało nią w 2020 roku aż 8,5 tysiąca pojazdów. Tegoroczny Generalny Pomiar Ruchu wykaże o ile zwiększył się ruch na drogach wojewódzkich. – wyjaśnia dyrektor Piotr Miąso. PZDW w poprzednich latach zrealizował powiecie łańcuckim m.in.: budowy dróg dla pieszych i rowerzystów w Albigowej i Woli Dalszej, rondo w Dąbrówkach, w Łańcucie remonty ulic Cetnarskiego i Piłsudskiego i budowę obwodnicy oraz tunel, którego zarządcą obecnie jest Powiatowy Zarząd Dróg w Łańcucie.
Materiały nadesłane
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.