Kontrole sanitarne 975 obiektów – wystawiono mandaty na łączną kwotę 13 400 zł
Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 18.05.2020 r. do 31.08.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 975 obiektów żywnościowo-żywieniowych w ramach wzmożonego nadzoru sanitarnego w okresie wypoczynku letniego, szczególnie w zakładach żywienia zbiorowego, wytwórniach lodów i ciast itd.
zdjęcie poglądowe
Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 18.05.2020 r. do 31.08.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 975 obiektów żywnościowo-żywieniowych w ramach wzmożonego nadzoru sanitarnego w okresie wypoczynku letniego, szczególnie w zakładach żywienia zbiorowego, wytwórniach lodów i ciast, automatach do produkcji lodów, obiektach zlokalizowanych w miejscowościach turystycznych i przy trasach turystycznych, obiektach w miejscach zgromadzeń lub masowego przemieszczania się ludności w zakresie warunków zapewniających bezpieczeństwo żywności i żywienia, w trakcie których sprawdzano również przestrzeganie obostrzeń ograniczających rozprzestrzenianie się koronawirusa. Dodatkowo skontrolowano 3 ruchome punkty małej gastronomii podczas imprezy plenerowej „Żarciowozy” w Tarnobrzegu oraz 5 stoisk handlowych w trakcie imprezy otwarcia „Podkarpackiego Szlaku Filmowego” w powiecie krośnieńskim, a przeprowadzone kontrole sanitarne w tych obiektach nie ujawniły istotnych zaniedbań w przestrzeganiu wymogów prawa żywnościowego.
Kontrole sanitarne przeprowadzono w dni robocze oraz w dni ustawowo wolne od pracy w godzinach roboczych oraz w godzinach popołudniowych.
Skontrolowano:
-
212 restauracji,
-
37 barów,
-
20 stołówek (w tym w ośrodkach wypoczynkowych),
-
184 zakłady małej gastronomii (np. food trucki, ruchome punkty gastronomiczne),
-
34 wytwórnie ciast i lodów,
-
73 automaty do produkcji lodów,
-
415 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (oaza, sklepy spożywcze, supermarkety, obrót wyrobami ciastkarskimi, stoiska spożywcze na imprezie artystycznej i plenerowej, domy weselne, stoiska na placu targowym, obóz harcerski, agroturystyka, kawiarnie, punkty sprzedaży żywności, np. lodów gałkowanych, stoiska ze sprzedażą serów regionalnych, środek transportu do przewozu żywności).
W dni wolne od pracy przeprowadzono 270 kontroli sanitarnych, natomiast po zakończonych godzinach urzędowania skontrolowano 205 obiektów zajmujących się produkcją i wprowadzaniem do obrotu żywności.
Kontrole sanitarne skupiły się między innymi na sprawdzeniu: warunków higieniczno – sanitarnych, stanu technicznego wyposażenia, zaopatrzenia w wodę, dokumentacji potwierdzającej szkolenie personelu pracującego z żywnością w sprawach higieny żywności, przydatności środków spożywczych do spożycia, pochodzenia produktów (np. mięsa z dziczyzny, grzybów, ryb), przechowywania żywności w warunkach chłodniczych, postępowania ze zużytym tłuszczem smażalniczym, dokumentacji o stanie zdrowia osób pracujących w styczności z żywnością, informowania klientów o alergenach i substancjach powodujących reakcje nietolerancji znajdujących się w oferowanej do sprzedaży żywności, praktycznego utrzymywania instrukcji dobrej praktyki higienicznej i dobrej praktyki higienicznej w tym procedur opartych na zasadach systemu HACCP.
W obiektach, w których ujawniono nieprawidłowości stwierdzano m. in. niżej wymienione uchybienia:
-
wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po terminie przydatności do spożycia i po dacie minimalnej trwałości,
-
nieprzestrzeganie segregacji asortymentowej środków spożywczych w urządzeniach chłodniczych,
-
brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GHP, GMP i ich realizacji,
-
brak prowadzonych zapisów z pomiaru temperatury w urządzeniach chłodniczych,
-
brak udokumentowanej jakości wody wykorzystywanej w zakładzie,
-
brak odzieży ochronnej lub brudna odzież ochronna personelu,
-
brak działań korygujących przy stwierdzonych niezgodnościach,
-
brak porządku w pomieszczeniach zakładu,
-
gromadzenie brudnego sprzętu produkcyjnego w umywalce do mycia rąk,
-
brak dostępu do umywalki do mycia rąk i do urządzenia do mycia sprzętu roboczego,
-
brak środka do mycia rąk i ręcznika jednorazowego użycia przy umywalce do mycia rąk,
-
sprzęt porządkowy przechowywany w nieodpowiednich miejscach,
-
odzież osobista i przedmioty osobiste porzucone w miejscach przypadkowych między innymi w sąsiedztwie opakowań do żywności lub w pomieszczeniu produkcyjnym,
-
nie okazano do wglądu orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno – epidemiologicznych osób pracujących w styczności z żywnością,
-
personel nie posiadał osłony na usta i nos podczas obsługi klienta,
-
nieprawidłowe przechowywanie żywności nietrwałej mikrobiologicznie,
-
niewłaściwy stan sanitarno-techniczny ścian i sufitów w pomieszczeniach produkcyjnych zakładu,
-
brak osłony na punkcie świetlnym w pomieszczeniu kuchni właściwej,
-
zniszczona powierzchnia stolarki okiennej w pomieszczeniu kuchni właściwej (z widocznymi odpryskami farby),
-
zniszczona wylewka przy zlewozmywaku w pomieszczeniu przygotowalni wstępnej, w ciągu komunikacyjnym,
-
niewłaściwy stan sanitarno-techniczny zaplecza kuchennego (ubytki płytek w posadzce),
-
zniszczone schody przy wejściu do zakładu (z ubytkami płytek),
-
niewłaściwy stan sanitarno-techniczny wanny do obróbki brudnej warzyw i owoców,
-
zniszczone szafki kuchenne, suszarka w pomieszczeniu zmywalni,
-
nieprawidłowe przechowywanie naczyń wielokrotnego użytku,
-
w użyciu naczynia stołowe z ubytkami,
-
niewłaściwy stan techniczny urządzenia chłodniczego (brudne, skorodowane, zniszczone),
-
brak udokumentowanych szkoleń personelu zakładu z zakresu higieny,
-
brak zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem potraw gotowych umieszczonych w urządzeniu chłodniczym,
-
brak wyników badań laboratoryjnych potwierdzających właściwą jakość zdrowotną serwowanych potraw (niezgodność
z wymaganiami rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych), -
nie okazano do wglądu dokumentu potwierdzającego wywóz nieczystości płynnych,
-
brak ekranów zatrzymujących owady w oknach otwieranych,
-
brak bieżącej ciepłej i zimnej wody w obiekcie,
-
nie okazano do wglądu dokumentu potwierdzającego odbiór zużytego tłuszczu smażalniczego,
-
niewłaściwe postępowanie z odpadami komunalnymi,
-
brak do wglądu decyzji zatwierdzającej zakład (ruchomy punkt gastronomiczny),
-
naczynia do przygotowywania mieszanki do lodów przechowywane w umywalce do mycia rąk,
-
środki spożywcze przechowywane bezpośrednio na posadzce,
-
nieprawidłowe mycie i płukanie gałkownicy do lodów.
W zakładach, w których stwierdzono zły stan sanitarno-porządkowy lub inne nieprawidłowości 71 osób winnych stwierdzonych zaniedbań ukarano grzywną w drodze mandatu karnego na łączną kwotę 13 400 zł. Wydano 60 decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie usterek technicznych.
Źródło: Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Rzeszowie
Autor: Amelia Krupik
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.