REKLAMA

Transport intermodalny w Polsce w 2019 r.

Transport intermodalny pozwala tworzyć nowoczesne łańcuchy transportowe łączące dwa lub więcej rodzajów transportu w jeden system. Oparty jest on na węzłach stanowiących punkty styku różnych gałęzi transportu uczestniczących w przemieszczaniu towarów bez zmiany jednostki ładunkowej. Im większa liczba węzłów (terminali lądowych i lądowo-morskich), tym łatwiejszy jest dostęp do sieci połączeń.

Brak opisu.

Terminal intermodalny jest miejscem pozwalającym na szybkie i bezpieczne dokonanie przeładunku jednostek ładunkowych pomiędzy środkami transportowymi dwóch różnych rodzajów transportu. Na terenie Polski w 2019 r. zlokalizowanych było 38 aktywnych terminali, z tego:
– 6 obsługiwało przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie),
– 32 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe).

Infrastruktura terminali morskich
Długość nabrzeży przeładunkowych w terminalach morskich w 2019 r. wyniosła łącznie 10,4 km, w tym 81% stanowiły nabrzeża do obsługi jednostek ładunkowych w systemie lo-lo.

Powierzchnia parkingowo-manewrowa zajmowała 8,0 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 172,0 ha, w tym dla jednostek skonteneryzowanych – 136,0 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 93,6 tys. TEU.

Terminale morskie posiadały łącznie 23,3 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, z czego 77% przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jednocześnie na terminalu morskim wyniosła 51 szt.

Infrastruktura terminali lądowych
W 2019 r. powierzchnia parkingowo-manewrowa w terminalach lądowych zajmowała łącznie 17,9 ha, a łączna powierzchnia składowa terminali – 132,1 ha, w tym dla jednostek skontenery- zowanych – 81,8 ha. Pojemność placów składowych wyniosła 131,7 tys. TEU.

Terminale lądowe w 2019 r. posiadały łącznie 79,5 tys. metrów torów dla kolei normalnotorowej, z czego 46,7% przeznaczonych było bezpośrednio do załadunku/wyładunku jednostek intermodalnych. Średnia długość składu (liczba wagonów) obsługiwanego jedocześnie w terminalu lądowym wyniosła 32 szt.

Brak opisu.

Przeładunki w terminalach intermodalnych morskich i lądowych
Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,3 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 6,4 mln TEU, a w terminalach lądowych – 2,9 mln TEU.

W 2019 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 74,3 mln ton ładunków skonteneryzowanych, w tym przewiezionych transportem morskim – 40,5 mln ton, (co stanowiło 30,1% ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym – 33,3 mln ton (24,7%), a transportem kolejowym – 26,3 mln ton (19,5%).

W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40’ (66,3%). Udział kontenerów 20’ wyniósł 27,4%, kontenerów 45’ i więcej – 5,2%, a 30’ – 1,2%. W przewozie transportem intermodalnym w 2019 r. dominowały ładunki z grupy produkty spożywcze, napoje i wyroby tytoniowe – 47,5% (wzrost w skali roku o 35,8 p. proc.), towary nieznane – 18,9% (wzrost o 10,9 p. proc.) oraz ładunki z grupy chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, wyroby z gumy i z tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe – 8,2% (spadek o 7,3 p. proc. w stosunku do 2018 r.).

Źródło: GUS

30-09-2020

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)